Saturday, August 14, 2010

Pengenalan Tahun Baru Cina (THOR CHEAH MEI 206974)


MITOS TAHUN BARU CINA
Menurut lagenda, Nian merupakan seekor makhluk ganas yang membuat huru hara di Tanah Besar China. Ini menyebabkan manusia pada zaman tersebut hidup dalam ketakutan. Orang ramai kemudiannya percaya bahawa makhluk ganas tersebut takut pada bunyi mercun dan warna merah, maka mereka mengusirnya dengan letupan mercun dan bunga api.Selepas itu,kaum cina akan main mercun dan bunga api semasa perayaan Tahun Baru Cina . Sebab lain kaum cina suka menghiaskan rumah mereka dengan warna merah semasa Tahun Baru Cina kerana mereka percaya warna merah dapat membuang nasib malang mereka bagi tahun tersebut.
CHUN LIAN
Chun lian merupakan tulisan yang ditulis di atas sepasang kertas merah yang untuk ditampal pada sisi kiri dan kanan pintu semasa Tahun Baru Cina. Pada asalnya, tujuan orang cina menempal chun lian adalah untuk mengusir hantu dalam rumah atau mencegah roh-roh jahat masuk ke dalam rumah.
Namun, chun lian tidak lagi semata untuk mencegah roh-roh jahat, chun lian sekarang juga bertuliskan ayat-ayat berkat untuk membawa nasib baik kepada keluarga tersebut.





No comments:

Post a Comment