Saturday, August 14, 2010

Pantang Larang Semasa Tahun Baru Cina (CHEW MENG YEW 203998)

Tahun Baru Cina merupakan perayaan yang paling penting bagi kaum cina. Semasa perayaan Tahun Baru Cina, terdapat banyak pantang larang untuk mendapatkan keharmonian dan kesejahteraan hidup sepanjang tahun tersebut.
Hari pertama , menyapu lantai adalah dilarangkan. Menyapu lantai pada hari pertama akan menyebabkan kehilangan kekayaan dan nasib baik sepanjang tahun kerana penyapu dalam bahasa mandarin ialah “SHAO ZHOU” yang menbawa maksud kekayaan keluarga akan disapu keluar. Perkataan yang buruk atau kasar juga dilarangkan. Perkataan yang tidak bersopan dianggapkan akan merosakkan keharmonian sepanjang tahun. Orang cina digalakkan menyatakan perkataan yang sedap hati seperti “GONG XI FA CHAI” dan sebagainya.
Kaum cina juga dilarang bersalam dengan orang yang sedang tidur kerana hal ini akan menyebabkan orang tersebut selalu jatuh sakit sepanjang tahun.
Kaum cina dilarang memecahkan alatan tembikar dan gelas. Gelas dan tembikar yang pecah akan menyebabkan bencana berlaku dan rezeki keluarga tidak stabil. Jikalau memecahkan gelas secara tidak sengaja, kita mesti menyatakan “SUI SUI PIN AN” yang bermaksud yang aman damai sepanjang tahun.
Pada hari ketiga tahun baru dikenali sebagai “CHE KOU RI”. “CHE KOU” bermaksud perselisihan dan pertelingkahan. Pada hari ini orang mudah berlaku perselisihan faham ataupun bergaduh. Oleh demikian, kaum cina tidak akan melawat ke rumah saudara-mara bagi mengelakkan sebarang pertelingkahan yang tidak diperlukan.

No comments:

Post a Comment