Tuesday, August 10, 2010

Pakaian Traditional Kaum Cina Sempena Tahun Baru Cina( TEH HUI TING 130736)


Jubah Labuh

Cheong Sam

Pakaian tradisional yang terkenal dalam kalangan wanita kaum Cina ialah Cheong Sam. Cheong Sam diperkenalkan semenjak revolusi Negara China pada tahun 1911 dan ia membawa maksud ‘baju labuh’ dalam dialek kantonis. Baju ini asalnya labuh tetapi lama-kelamaan disingkatkan hingga ke paras lutut. Pada mulanya, kolar baju antara 3 hingga 4 cm sahaja tetapi kemudiannya ditinggikan sehingga menjadi 7 cm. Lazimnya, Cheong Sam mempunyai leher yang tinggi, butang pada bahagian bahu, bentuk yang sendat pada pinggang dan belahan di kiri dan kanan kain. Cheong Sam biasanya diperbuat daripada kain sutera, satin dan lain-lain jenis kain lembut. Cheong Sam merupakan baju yang angggun serta sering dilihat pada hari ini semperna Tahun Baru Cina.

Pakaian Jubah Labuh merupakan lagi satu jenis baju tradisional yang biasa dipakai oleh lelaki bangsa Cina semasa Tahun Baru Cina. Kebanyakannya masih dihasilkan dari negeri China menggunakan fabrik sutera dan broked yang berwarna terang dengan ragam hias benang emas dan perak.





KESIMPULAN

Kesimpulannya terdapat pelbagai perayaan yang disambut di negara kita.Kepelbagaian sambutan perayaan ini melambangkan identiti negara Malaysia yang mempunyai masyarakat berbilang kaum.Sambutan perayaan ini dapat merealisasikan hasrat kerajaan untuk mencapai konsep 1Malaysia.


1 comment: